Kau pergi buat selama-lamanya

Posted by Smat Goal Ent 11:51 AM, under | No comments


Tiap kali aku melihat sahabat karibku bergurau senda dengan abangnya, aku dibaluti dengan perasaan sedih dan juga cemburu. Muhd. Kamal bin Shamsul. Nama yang sangat aku kenali. Kamal. Abang Kamal. Nama yang sering aku ucapkan ketika aku masih kecil hingga umurku menjangkau sepuluh tahun. Abang Kamal adalah abangku. Darah dagingku sendiri. Walaupun sudah hampir lima tahun dia meninggalkan kami sekeluarga, namun aku tetap merinduinya. Senyum tawanya. Kasih sayangnya. Walaupun peristiwa terjadi empat tahun lalu, namun ia masih segar dalam ingatanku. Aku menatap gambar abangku yang telah dibasahi oleh airmataku.
"Kamal! Engkau hendak ke mana? Tiap-tiap hari kau tiada di rumah. Dah lah tu. Asyik pulang lewat! Apa yang nak jadi dengan kau?!" tengking ayah kepada abang Kamal.
Aku memerhatikan apa yang sedang berlaku dari kamarku. Tanpa ku duga, ayah menampar muka abang Kamal. Darah mengalir keluar dari mulutnya. Aku tidak dapat berkata apa-apa. Kemudian, abang Kamal pun mengambil jaketnya lalu keluar.
"Berambus kau! Anak tak kenang budi! Jangan kau berani menjejakkan kaki kau ke rumah ini lagi!" kata ayah dengan marah lalu masuk ke dalam kamarnya.
Aku terpacak di tempatku. Airmata ku jatuh berlinangan membasahi pipiku. Aku tidak pernah melihat ayah menampar abang Kamal ataupun memukulnya. Aku turut merasa kepedihan bak kata peribahasa cubit paha kiri, paha kanan terasa juga. Dengan linangan airmata, aku meluru ke arah telefon lalu mengelui abang Kamal.
Sudah dua puluh kali aku mengelui abang Kamal namun tiada jawapan. Aku mula gelisah. Walaupun hari sudah larut malam, namun aku masih tidak boleh tidur. Sungguh resah hatiku memikirkan tentang keadaan abang Kamal.
"Bang, pulanglah bang," bisikku di dalam hati.
"Ya Allah, Ya Tuhan ku, selamatkanlah abangku dan lindungilah dia dari sebarang kecelakaan..."
Pada keesokkan paginya, tepat pada pukul 8 pagi, telefon di ruang tamu berdering. Aku pun menjawab panggilan itu.
"Hello, “ aku bertanya.
"Adakah ini rumah Encik Shamsul?" tanya pemanggil itu.
"Siapa anda? Ya, ini rumah Encik Shamsul," jawabku.
"Maaf. Saya seorang pegawai polis. Nama saya Sarjan Zaidi. Boleh saya tahu dengan siapa saya berbual?"
"Saya Marhani anak kedua Encik Shamsul. Apa hajat tuan?"
“Oh, saya ada berita buruk tentang Muhd. Kamal.”
“Apa? Berita buruk?” aku menjerit. Kelopak mataku mula dibanjiri air mata kesedihan.
“Kamal… Kamal telah ditimpa kemalangan awal pagi tadi. Dia telah dilanggar oleh sebuah kereta. Dia telah dimasukkan ke hospital Tan Tock Seng. Saudari Marhani dan keluarga diminta ke sana sekarang juga.”
"Apa...? Tidak!!”
"Ibu! Ayah! Abang Kamal ditimpa kemalangan!" aku memanggil ibu dan ayah ku sebaik sahaja aku meletakkan gagang telefon.
Secepat kilat kami pun bergegas ke hospital Tan Tock Seng dengan menaiki teksi. Airmata ku tiada tertahan lagi. Aku menangis semahu-mahunya.
Dalam perjalanan ke hospital, aku berdoa ke hadrat Illahi supaya abang Kamal dapat diselamatkan. Wajah ibu dan ayah terpancar kesedihan. Airmata ibu jatuh mencurah-curah.
"Marilah kita sama-sama berdoa semoga abang Kamal dapat diselamatkan," kata ayah. Kami hanya menganggukkan kepala.
Setibanya di sana, kami pun bergegas ke bilik kecemasan. Di situ, dua orang pegawai polis sedang duduk di kerusi-kerusi yang disediakan.
Tiba-tiba doktor keluar dari bilik kecemasan.
"Doktor, bagaimana dengan anak saya? Saya ayahnya dan ini isteri dan anak saya," kata ayah dengan cemas.
"Lebih baik anda semua pergi jumpa dia sekarang. Maafkan saya. Saya telah melakukan apa sahaja. Anak awak Kamal telah mengalami kecederaan teruk. Penyakit barah otak yang dihidapinya memburukan lagi keadaannya. Maafkan saya....," jawab doktor itu lalu beredar.
"Ya Allah! Anakku Kamal!" keluh ibu.
Aku mendakap ibu dengan erat.
"Ibu! Mar sayangkan abang Kamal, bu," aku berkata dengan pilu.
Aku bagaikan tidak mempercayai kata-kata doktor itu. Abang kamal menghidap penyakit barah otak tetapi dia tidak pernah memberitahu kami tentang penyakitnya.
Tiba-tiba abang Kamal dibawa keluar dari bilik kecemasan.
"Kamal! Kamal anak mak! Kau mesti tabah. Jangan tinggalkan mak," ibu berkata lalu memeluk abang Kamal.
Aku menatap wajah abang Kamal yang pucat seperti mayat. Abang Kamal mengukir senyuman. Senyuman yang terakhir.
"A...yah, ibu, Ma...Mar," kata abang Kamal perlahan-lahan.
"Maafkan Kamal. Kamal tidak berniat untuk...bersikap… biadab terhadap ibu dan ayah. Marhani adik kesayangan abang..."
"Abang! Jangan tinggalkan Mar. Abang mesti sembuh..." aku berteriak. Hatiku terasa amat sebak.
"Selamat tinggal! Ya Allah!" lafaz abang Kamal lalu menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Tiba-tiba, angin bertiup kencang dari jendelaku. Aku tersentak dari lamunanku.
"Abang, Mar akan sentiasa menyayangi abang. Semoga roh abang akan dicucuri rahmat dari-Nya," bisikku di dalam hati.
Sehingga kini aku masih tidak boleh melupakan abang kesayanganku. Walaupun dia tiada lagi, namun kenangan manis brsamanya akan tetap bersemadi di lubuk hatiku.

Cintan ku dalam sekeping sampul surat

Posted by Smat Goal Ent 11:35 AM, under | No comments


Hari ke hari hubungan aku ngan dia makin baik......terkadang aku dapat merasakan bhawa hubungan aku dengan nye lebih baik klu nak di bandingkan hubungan aku ngan dia masa v all bergelar couple....

Rindu tu kadang datng mengusik jiwa,aku mmgg xnafikan yg kkedang aku merinduinye...tp aku takut...aku takut yg aku akan gagal dan sekali lgi akan merasai betapa sakitnye jiwa aku bila putus cintaa.....

Cinta aku x sekuat tembok cina...x seperti cinta nye majnum pada laila......tak seagong cinta shah jahan terhadap muntaj mahal.........tp cinta aku suci cinta aku setia cinta mulia....aku manusia biasa yg x mampu menahan segala onak dan duri dlm percintaan.....aku adalah aku yg x mukin mampu untuk menjadi org lain yg kuat dlm menharungi perjuangan dalam merebut sebuah cintaaa.......

Aku penah bercinta......ada pengalaman cinta.....melalui semua detik2 hebat dlm cinta......tp aku sngat kerdil di dlm soal cinta...kerana terlalu menyintai aku hanyut dengan dunia ku.....

Dua thun bercinta menjadikan kan aku seorg pencita yg sngt alpa..aku buta dengan cinta aku buta dengan kasih syg aku buta dengan janji dusta...cinta aku dimurahkan,cintq aku diperdangankan..sanggupnye engkau seorg yg bergelar lelaki menjadi kan aku tempat yg hanya untuk menupang kasih kasih...


Tibalah satu detik lelaki yg selama ini berkongsi suka duka bersama aku meninggalkan aku... kau tampa sebarang kata...kau pergi tampa pesan syg...yg tinggal hyalah kenangan...bila aku tya ko ckp antara kite slama nie xde apa2.......kite hanya kawan....


luluh luhur nye hati aku waktu tu.sedih patah hati hanya tuhan yg tahu..sedihnye bila hati dan perasaan aku dipermainkan.senagnye ko ckp selama nie kte mmg bkn couple.......aku menerima dan menelan semuanye seorg diri....aku malu nak klu keluarga aku tahu yg selama nie aku hanya bertepuk sebelah tgan........lagu2 yg sedih menemani aku selama aku luka..aku hya mampu berdoa semoga aku tabah menghadapi dugaan ini.......Aku selalu salah kan takdir.bagi aku dunia nie x adil kenapa aku selalu gagal dalam percintaan.......kenapa org lain begitu seng menggapai kebahagian tp bkn aku.......


aku merangkak dari kegagalan hidup.....merangkak dari kegagalan masa cinta.....aku pasrah aku sedar yg aku sedng di uji.sesungguhnye allah maha besar maha pemurah lagi maha penyayang......jika aku x mampu menghadapi dugaan ini mana mungkin segala dugaan ini dtg pada aku....aku tahu yg Allah itu ada untuk aku.........


setahun berlalu dia dtg kembali dlm hidup aku,,,,,,,,dtg dengan keadaan yg lebih baik....aku takut sebenarnyeee..............aku takut yg baku akan jatuh cinta pada dia lg seorg lelaki yg dulu pernah melukakan hati wanita aku..............


Hari demi ahari aku melawan perasaan aku agar jiwa aku tetap utuh agar aku x akan kalah dalm perjuangan ku ini.....tp berbaloikah aku berusaha sekadar mengharap sekeping cinta yg tah untuk siapa.........

Kau bulan yg bercahaya dalam hidup ku

Posted by Smat Goal Ent 11:20 AM, under | 2 comments


Kau hadir entah dari mana
Tiba-tiba menyapaku
Menghulur salam perkenalan
Ku sambut dengan hati terbuka

Hari demi hari
Hubungan kita makin mekar
Semekar bunga di taman syahdu
Seceria mentari menyinari alam semesta

Kau meluahkan hasrat hatimu
Tapi aku masih keliru untuk menerimanya
Kerana aku masih dalam bayangan seseorang
Namun kau tak pernah mengalah
Kau tetap menemaniku
Kau tetap menyapaku
Kau tetap menyeri hidupku dengan bunga sms
Dengan gelak tawa & usikan manja

Kerana sikapmu aku terpaut
Kerana keikhlasanmu aku terpikat
Kerana dirimu aku tertawan
Kerana kesungguhanmu aku tergoda

Sejauhmana perjalanan hubungan kita
Biar takdir saja menentukan segalanya
Andai sudah tersurat dirimu milikku
Aku menerimamu seadanya

Hanya tinggal kenangan cinta

Posted by Smat Goal Ent 11:09 AM, under | 1 comment


Di bilik kecil ini

Aku termenung mengenang kenangan cinta

Cinta yang tiada nokhtah bahagia

Cinta tanpa tanda bahagia menanti

Cinta yang penuh tangisan duka

Cinta yang dihiasi luka

Cinta yang hanya tinggal kenangan



Kenangan lalu

Membawa barah di hati

Aku tak mampu nak pertahankan cinta

Cinta yang tumbang

Cinta yang kalah kerana suratan takdir

Cinta yang akan tinggal kenangan buat selamanya

Dulu aku sering siram cinta itu

Dengan semaian kesetiaaan

Semaian keceriaan

Semaian kebahagian

Semaian kerinduan

Semaian kejujuran

Semaian yang menghidupkan cinta kita selamanya


Tapi kini

Semua hanya kenangan

Kenangan yang hanya tinggal memori buat selamanya

Kita tidak mampu mengulangi kisah cinta kita

Ia sudah tersurat dalam takdir

Kita tak mungkinkan bersama

Kita terpaksa pasrah atas segalanya

Walaupun hati tak mengizinkannya

Aku sayang kamu namun aku cinta dia

Posted by Smat Goal Ent 10:59 AM, under | 1 comment


Dalam meniti arus percintaan
Aku terperangkap
Dalam mainan hatiku
Dalam mainan takdir

Kerana takdir aku berpisah dengannya
Kerana takdir jua aku bertemu kamu
Tapi hati aku masih keliru
Kerana aku rasa
Aku sayang kamu, tapi aku cinta dia

Maafkan aku kerana…
Aku masih menyintai dia
Aku masih menyingati dia
Aku masih berhubung dengan dia
Aku masih merindui dia
Aku tahu takdir telah tersurat
Dia bukan milikku
Dia hanya kenangan silamku
Dan Kamu adalah hidupku kini
Cuma aku belum pasti dengan hatiku sendiri

Beriku masa, beriku ruang
Untuk mencari sejauhmana
Hatiku menyayangi kamu
Menyintai kamu
Tolong fahamiku….sayang

Engkau kah pilihan hati ku

Posted by Smat Goal Ent 10:53 AM, under | No comments


Dulu aku kecewa
Bila cinta pertamaku pergi
Pergi jauh tanpa menoleh lagi
Meninggalkan kenangan indah & duka


Kini cinta kedua muncul
Menyapa lembut hatiku
Cuba memiliki cintaku
Namun payahku menerimanya


Tapi kegigihannya
Kejujuran & keikhlasan hatinya
Serba sedikit mencuri hatiku
Aku mula menyayanginya


Adakah dia pilihan hatiku
Aku masih mencari dia dihatiku
Mencari benih cinta yang tersembunyi
Sayang ada, cinta aku tak pasti


Aku masih perlukan ruang
Perlu masa untuk kepastian
Moga Tuhan memberi panduan
Dengan arah pilihan ku

jangan berhenti bercinta

Posted by Smat Goal Ent 10:26 AM, under | 3 comments





"Kereta, Otak & cinta...semuanya sama!"

Kereta ~ Jika lama terbiar dan tidak dihidupkan enjinnya, ia akan lemah, lesu, rosak dan menjadi usang. Apabila anda hendak menghidupkannya semula, enjinnya terpaksa dibaiki, beberapa parts kena tukar baru, ditukar bateri dan mungkin enjin kereta itu boleh dihidupkan kembali, kereta itu mungkin juga boleh bergerak semula. Namun ianya tidak akan sehebat dulu. TIDAK SAMA!

Sebaliknya jika kereta itu sentiasa dijaga rapi, enjinnya selalu diservis dan selalu dihidupkan enjinnya, PASTI keadaan kereta itu akan sentiasa baik dan enjinnya sudah tentu boleh bertahan lama...

Otak ~ Yup!...begitu juga otak kita, jika dibiarkan begitu saja tanpa ilmu, tidak diasah, tidak digerakkan dengan pengetahuan, tidak diguna untuk membuat keputusan, maka 'enjin' untuk berfikir akan mulai berkarat, lemah, lesu dan usang. Lama-lama otak akan menjadi lembab dan beku!...

Sebaliknya, jika otak selalu digunakan, dimuatkan dengan berbagai-bagai pengetahuan, selalu diasah untuk berfikir, enjin untuk berfikir tadi akan sentiasa baik dan semakin tajam pemikiran kita, malah kita akan berubah menjadi seorang yang lebih bijak!

CINTA ~ Juga sama! Sekiranya anda gagal dalam bercinta, teruskan bercinta! Jangan sesekali berkata, "Biarlah nak jadi apa pun, kalau ada jodoh...adalah. Aku dah letih nak bercinta, nak bina semula percintaan" ..Jangan cepat mengalah beb, jangan putus asa dengan cinta. Jangan berubah menjadi malas untuk FIKIR pasal cinta lagi...Jangan sesekali berhenti dari bercinta!

Janganlah mengundur diri sebelum benar-benar tewas di dalam perang, lalu...hanya menyerah pada yang Esa. Hey....Tuhan juga menyuruh kita berusaha, kan?!. Gagal sekali dua, bukan bererti gagal selamanya! Bro lagi banyak kali gagal beb!!...

Sekiranya anda berhenti dari bercinta, lama-kelamaan anda akan lupa bagaimana hangatnya cinta itu, anda akan lupa cara-cara bercinta, anda akan menjadi semakin lemah dalam menangani masalah cinta...SEPERTI ENJIN & OTAK kita tadilah...enjin mati, otak beku!...CINTA??...samalah, malah anda akan merasa begitu longlai dan lesu walau untuk sekadar memandang kepada cinta yang datang... akhirnya anda pasti akan keseorangan. Anda tidak mahu itu berlaku kepada anda bukan?

Jadi, sebaliknya jika anda terus ingin memiliki cinta, terus bercinta, anda akan bertambah mahir. Walau anda gagal dan gagal lagi, anda ambil pengajaran darinya dan anda semakin faham tentang percintaan, bila anda semakin berpengalaman, PASTINYA Anda akan lebih mengenali pasangan yang baik untuk anda, lalu anda akan lebih bersemangat untuk bercinta, jiwa anda akan lebih kelihatan bersemarak dengan cinta. AKhirnya dengan sendiri, orang-orang di sekeliling anda akan melihat diri anda hebat malah cukup arif tentang perhubungan, jadi mulailah ramai yang meminati anda!... kan itu yang anda mahu?...jika itu keinginan anda, jawapannya simple je, "JANGAN BERHENTI BERCINTA!"Ikhlas oleh,

Razzi Rahman @ Brother Love

Maafkan aku

Posted by Smat Goal Ent 8:28 AM, under | 1 comment



maafkan aku krn,
aku telah mencintai mu,
tanpa suara,
tanpa kata,
tanpa pengetahuan mu.

sejauh ini,
ku simpan sendiri dlm hati,
bersama diri ku,
mengejar dirimu,
yg bagaikan bulan,
jauh d langgit.

sering kau muncul d mlm hari,
namun pergi d siang hari,
aku hnya mampu menatap kasih mu,
d malam hari saja,
namun kubahagia.

kau juga bagaikan pelangi,
yg bisa mewarnai hidup ku,
hidup ku penuh warna warna,
pelangi yg indah,
tanpa mu pasti hidup ku,
tiada makna d dunia ini.

ku harap engkau mengerti,
curahan hati ku ini,
walaupun aku hnya bermimpi,
utk memiliki hati mu.

bak kata perpatah,
cinta nan luhur,
tidak akan lahir,
tanpa pengorbanan,
dari itu usah,
dsesali andai engkau,
gagal keranya.

by roneyrafizrayyanrayzlan

Cinta Buta vs Cinta Celik

Posted by Smat Goal Ent 10:47 AM, under | No comments




Di sebuah desa ada seorang gadis yang cantik manis. Walaupun begitu, gadis tersebut membenci dirinya sendiri kerana dia buta. Sebenarnya dia membenci semua orang kecuali teman lelakinya yang baik hati dan penyayang.

Teman lelaki gadis tersebut selalu memberi nasihat dan semangat kepadanya agar tidak kecewa dengan keadaan yang dilaluinya. Gadis itu memberitahu teman lelakinya bahawa sekiranya dia dapat melihat semula, dia akan berkahwin dengan lelaki tersebut.

Pada suatu hari, ada seorang yang bermurah hati telah mendermakan sepasang mata kepada gadis tersebut. Setelah melalui satu pembedahan, akhirnya gadis itu dapat melihat semula.

Dia berasa amat gembira sekali. Dia telah dapat melihat segala yang dapat dipandang oleh mata kasar termasuklah wajah teman lelakinya.

“Sekarang kamu telah dapat melihat dunia di sekelilingmu, adakah kamu akan berkahwin dengan aku?

Gadis itu memandang dan melihat wajah teman lelakinya. Ternyata teman lelakinya itu seorang yang buta. Gadis itu berasa sedikit terkejut. Dia tidak menyangka sama sekali bahawa teman lelakinya seorang yang buta.

Dengan perubahan yang berlaku kepada dirinya, dengan penglihatan yang dia ada kini, gadis itu akhirnya menolak untuk berkahwin dengan teman lelakinya yang buta itu kerana dia beranggapan bahawa dia tidak akan bahagia hidup di samping seorang lelaki yang buta.

Lelaki itu sungguh kecewa dengan sikap gadis itu. Dia menulis satu nota yang berbunyi, “Sayang, jagalah sepasang matamu itu dengan baik kerana sebelum ia menjadi milikmu, ia adalah milikku dahulu.”

Begitulah yang selalunya terjadi kepada kita yang bergelar manusia. Hati kita akan cepat berubah apabila status kita berubah. Sebab itulah kita dapati ramai yang lupa daratan apabila sudah menjadi kaya raya.

Manusia seperti kita terlalu mudah untuk menjadi “seperti kacang lupakan kulit”. Jadikanlah cerita ini sebagai pengajaran untuk kita hidup dengan lebih berhemah kerana kehidupan kita di dunia ini adalah anugerah dari Allah.

definasi cinta

Posted by Smat Goal Ent 5:12 AM, under | No comments




Cinta seperti matahari, ia tetap bercahaya.
Walau malam menjelma, cahayanya pada bulan
tetap menerangi kekadang ia juga gerhana
tetapi akan kembali jua kecerahannya.
Cinta adalah santapan jiwa. Jiwa tanpa
cinta bagai rumah yang kosong. Cinta tanpa
menjiwai bagai layang-layang putus tali.
Cinta adalah buta…cinta tidak mengenal usia,
paras rupa, mahupun kekayaan dan harta karun,
tetapi dari keikhlasan dari hati setiap insan
antara satu sama lain. Tidak semua orang
yang engkau cintai, mencintaimu dan sikap
ramahmu kadang kala dibalas dengan sikap
tidak sopan. Jika cinta suci tidak datang
daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya
cinta yang dibuat-buat. Sayang tidak
bermaksud cinta. Suka tidak serasi dengan
cinta. Kagum tidak bererti cinta.
Bangga tidak semestinya cinta.
Cinta adalah CINTA . Cinta itu seperti
sinar matahari, memberi TANPA mengharap
kembali. Cinta itu seperti sinar matahari,
TIDAK MEMILIH siapa yang ia sinari.
Cinta itu seperti sinar matahari yang
MEMBERI KEHANGATAN DI HATI.. Cinta umpama
‘treasure hunt’. Cita cita dan tujuan
kita satu untuk menuju ke penamat yang
paling mengembirakan. Namun di dalam
perjalanan kita akan menghadapi pelbagai
rintangan dan cabaran. Andainya tidak
mampu meneruskan, kita akan tersungkur
dan hadiah utamanya akan di kebas oang lain.
Tetapi tak usahlah kecewa. Walaupun hadiahnya
tidak kita perolehi, tetapi keseronokannya
kita sudah rasa. Jadi bercintalahsepenuh hati.
Namun janganletakkan harapan terlalu tinggi.
Kekecewaan terlalu pahit untuk ditelan,
terlalu payah untuk dilupakan namun dalam
cinta pasti akan merasai kecewa dan dikecewakan
walau bukan itu matlamat dalam setiap
percintaan. Kadangkala orang yang paling
mencintaimu adalah orang yang tak pernah
menyatakan cintanya padamu kerana orang
itu takut kau berpaling dan menjauhinya.
Dan bila dia suatu masa hilang dari
pandanganmu….kau akan menyedari dia adalah
cinta yang tidak pernah kau sedari….
Cinta suatu yang indah, cinta boleh buat
kita gundah, cinta buat hati berdarah dan
cinta jua boleh membawa kesalan yang tak
sudah

cinta suci atau cinta sejati::..

Posted by Smat Goal Ent 5:00 AM, under | No comments



Cinta yang lahir dari pandang pertama
adalah cinta suci, manakala perasaan
cinta yang lahir dr kemesraan persahabatan
adalah cinta sejati. Namun sukar untuk
membezakan yg mana lebih abadi,

disaat kita amat memerlukannya.

Kadangkala kita menyedari betapa
dalamnya kita menyintai seseorang,
disaat kita sedang kehilangannya.
Dan kadangkala kita juga menyedari
betapa perlunya cinta seseorg terhadap
kita,

Persahabatan biasanya berakhir dengan
percintaan tetapi percintaan tidak
pernah berakhir dengan persahabatan.
Cinta bukan paksaan. Ia lahir dari
dua perasaan, kehadirannya tidak diundang,
perginya tiada yang merelakan kerana
ia terlalu sukar untuk dimengertikan.

Cinta yang datang umpama pelangi
ceria dengan 7 warna memukau saat
bayu berlagu riang, tika itulah
cintanya hadir. Apabila mata terlihat
seseorg yang bakal mewarnai hidupnya.

Parut yang lama pastikan sembuh selagi
iman terselit di dada.
Cinta yang di semadikan tidak mungkin
layu selagi adanya imbas kembali.
Hati yang remuk kembali kukuh selagi
ketenangan di kecapi. Jiwa yang pasrah
bertukar haluan selagi esok masih ada.

Gerak geri memberi pengertian kepada
perasaan yang tidak terucap oleh kata-kata.
tiba-tiba perasaan malu itu menjadi
hilang dengan sendirinya dan terpaksa
menerima kenyataan yang sebenarnya bahawa
anda telah jatuh cinta.

Ada orang pada mulanya malu untuk jatuh
cinta tapi bila perasaan menjadi rindu
padanya,

Cinta seumpama kota kristal indah
di penglihatan derita di perasaan.

Andai kata cinta itu sebuah pengorbanan,
mengapa pengorbanan itu bukan nokhtah
sebuah cinta? Andai kata derita itu
harga sebuah cinta, mengapa cinta itu
semakin sukar dimiliki?
jom santai ...kita cakap pasal
Perkara Tentang Cinta

Cinta Suci (madah)

Posted by Smat Goal Ent 4:54 AM, under | No comments






CINTA SUCI..........apakah itu cinta suci.......
Sesuatu yang datang dengan tiba-tiba.......
Datang pada semua orang. .........
Apapun sifat orang itu jahat,baik,sombong,dengki, pasti semua merasakan cinta.
Cinta suci tak mudah diraih.............
Cinta suci perlukan perjuangan.............
Perjuangan penuh pengorbanan.......
Penuh penderitaan...............
Cinta suci tak selamanya indah..........
Cinta suci kadang menjadi bomerang.............
Bomerang yang menyerang perasaan........
Sakit itu yang dirasakan..............
Tapi...............
Cinta suci adalah cinta yang tulus..........
Cinta suci akan terus mencintai walau tak dicintai........................
Cinta suci dimiliki oleh orang yang berhati mulia.................
beruntunglah bagi orang-orang yang mempunyai cinta suci.............

CINTA SUCI TERBAWA MATI ( cerpen)

Posted by Smat Goal Ent 4:39 AM, under | No comments



Di Kufah, tersebutlah seorang pemuda yang tampan dan sangat tekun beribadah, di samping shaleh, di juga sangat rajin. Suatu hari, pemuda itu mampir berkunjung ke kampung Bani

An-Nakha. Disana dia melihat seorang gadis yang sangat cantik, karena terpesona oleh kecantikan dan keluwesan gadis itu, si pemuda menjadi jatu cinta padanya. Dan rupanya, gadis itu juga menyambut uluran cinta pemuda itu. Hingga pulang ke rumahnya, si pemuda masih terbayang oleh kecantikan wajah gadis itu. Akhirnya, pem uda itu menyuruh seseorang untuk melamar gadis itu kepada ayahnya.
Tetapi, gadis itu ternyata telah akan dijodohkan dengan orang lain. Meskipun demikian, mereka tak menyerah, bahkan cinta mereka semakin berkobar. Gadis itu kemudian mengirim surat kepada pemuda melalui seseorang.
Demikian bunyi surat itu : “Aku tahu betapa besar cintamu padaku, dan bila kau tahu demikian juga perasaanku padamu. Betapa besar ujianku ini. Bila kau setuju, aku akan mengunjungimu atau aku akan memberimu keterangan tentang jalan yang mudah, bila kau datang menemuiku di rumaku”.
Pemuda itu pun menjawab surat gadis itu melalui orang yang mengantarkannya. Tapi isinya sungguh di luar dugaan: “Aku tak setuju dengan 2 pilihan yang kau ajukan itu. Aku merasa sangat takut dengan api yang tak pernah mengecil nyalanya dan tak pernah padam kobarannya”.
Ketika usai membaca surat balasan dari pemuda itu, kemudian gadis itu berkata dalam hatinya: “Dia merasa sangat takut kepada Allah. Demi Allah, tak ada seorang pun yang merasa lebih berhak untuk bertaqwa kepada Allah dibanding orang lain. Semua merasa berhak dan dan mempunyai hak yang sama untuk itu”. Sejak saat itu, si gadis meninggalkan semua urusan dunia dan menyingkirkan semua perbuatan buruknya serta mulai beribadah mendekatkan diri kepada Allah. Meskipun demikian, dia masih menyimpan perasaan cinta dan rindunya kepada sang pemuda pujaan hatinya. Sampai akhirnya, gadis itu meninggal dunia. Pemuda itu sering berziarah ke makam gadis itu, dia menangis dan mendo’akannya.
Suatu ketika, pemuda itu tertidur di atas kuburan si gadis. Dalam tidurnya, dia mimpi bertemu dengan gadis itu yang terlihat semakin anggun dan cantik. “Bagaimana keadaanmu? Dan apa yang kau dapatkan setelah kau meninggal?” tanya pemuda itu dalam mimpinya.
“Wahai orang yang bertanya, sebaik-baik cinta adalah cintamu. Sebuah cinta yang dapat menggiring menuju kebaikan” Jawab gadis itu.
“Lalu, kemanakah kau menuju?” tanya pemuda itu.
“Aku sekarang menuju pada kenukmatan dan kehidupan yang tak akan berakhir. Di surga semuanya kekal yang dapat kumiliki dan tak pernah rusak” jawab gadis itu.
“Aku harap kau selalu ingat padaku disana, sebab di dunia aku juga tak akan melupakanmu” jawab si pemuda.
“Demi Allah, aku tak akan melupakanmu. Dan aku juga minta kepada Tuhanku juga Tuhanmu, agar kita nanti bisa dikumpulkan. Maka bantulah aku mengenai hal ini dengan kesungguhanmu dalam ibadah” jawab si gadis.
“Kapan aku bisa melihatmu lagi?” tanya si pemuda.
“Tak lama lagi kau akan datang melihatku” jawab si gadis pada pemuda itu.
Dan memang benar, 7 hari setelah pemuda itu bermimpi tadi, dia meninggal dunia, dipanggil oleh Allah menuju ke hadirat-Nya.

TAMAT