Puisi : Balada insan berdosa

Posted by Smat Goal Ent 2:55 AM, under | No comments

Balada insan berdosa

 
Aku insan penuh dosa
Aku hamba penuh noda
Aku khalifah dengan agama
Namun lalai juga alpa
Aku bina menara dosa
Sedangkan aku tahu
Betapa hebat seksa api neraka
Aku cipta sekalung noda-noda
Sedangkan aku tahu
Ianya penuh dosa tanpa pahala
Aku lalai
Aku alpa
Aku hanya merasa indah dunia
Namun ku sedar seksa akhirat sana
Entah mengapa diri ini
Seakan membiarkan sahaja
Ketakutan??? Hanya seketika
Itulah aku
Insane lagak penuh iman
Insane berwatak penuh ketaqwaan
Insane yang bertopengkan islamiah
Namun apa yang ada dalam hati ini?
Hanya kepura-puraan…
Ya aku hanya berpura-pura
Ya dulu aku cari ini semua
Aku cari iman
Aku cari taqwa
Aku jumpa
aku amal
Aku sebar
Namun aku tinggalkan…
Inilah balasan
Ku sebar
Ku sedarkan
Namun aku lupakan
Aku hanyut dalam hidup yang sementara
Aku seronok tanpa pikir akan dosa2
Akhirnya…
Aku tersungkur
Tersujud penuh tangisan
Mohon ampun
Mohon dibebaskan bebanan
Mohon kembalikan iman
Kembalikan ketaqwaan
Mujur…
Allah Maha Penyayang
Allah Maha Pengampun
Dia tak kejam
Dia tak lena
Dia dengar
Dia lihat
Dia beri yang aku pinta
Namun kau fikir aku ini kekal penuh iman???
Jiwa ku sendiri bergolak
Aku di uji
Namun aku tak tahan ujian
Aku tak kuat
Aku marah
Aku salahkan Dia..
Namun tatkala aku merasa senang
aku kembali mohon ampun pada Dia..
Ya Allah.. Kuatkan Iman hambaMu ini
Kembalikan aku kejalanmu… kembali kesucian hati dan diri ini
Moga langkahku tak sumbang
Moga lurus hidupku di bawah redha Mu..
Moga aku sentiasa kembali kepadaMU
Selepas dosa2 aku lakukan… Amin….

0 comments:

Post a Comment